รายละเอียด license ของที่ซื้อมาจาก Asset Store

เมื่อตะกี้มีคนญี่ปุ่นเมลมาถามว่า ซื้อของใน Asset Store Introloop ไปแล้วแต่ไม่แน่ใจว่าต้องซื้อทุกคนมั้ย…

รายละเอียด license ของที่ซื้อมาจาก Asset Store

เมื่อตะกี้มีคนญี่ปุ่นเมลมาถามว่า ซื้อของใน Asset Store Introloop ไปแล้วแต่ไม่แน่ใจว่าต้องซื้อทุกคนมั้ย เขาซื้อแค่คนเดียวแต่ทีมมีโปรแกรมเมอร์ 2 คน มีคนวาดคนนึง แล้วก็คนแต่งเพลงอีกคน แล้วก็จนมากๆครับ

Introloop - Easily play looping music with intro section.
Get that charm of a polished game. Adds huge value to music. Directs player's feel with an intro. Gives every song a…exceed7.com

แหม! คนญี่ปุ่นนี่เป็นคนดีจริงๆเลย ถ้าเป็นคนไทยนี่คงซื้ออันเดียวไปแจกเว็บเถื่อนกันเรียบร้อยแล้ว ตอนแรกผมก็ไม่ได้คิดถึงกรณีทีมแบบนี้ก็เลยไปหามาจริงๆดู

Unity - Asset Store Terms of Service and EULA
Last updated: June 26, 2017** ##1. Background## ###1.1### The Unity Asset Store ("Unity Asset Store") is owned and…unity3d.com

มีตรงที่เราสนใจคือตรงนี้

2.3EXCEPT FOR EDITOR EXTENSION ASSETS, END-USER is granted a license to install and use Assets on an unlimited number of computers provided that these computers are either all (i) physically located at a single physical location (“Site”) belonging to END-USER, or (ii) laptops belonging to END-USER which have been made available by END-USER to its employees that are employed at the same Site provided all such computers have appropriately licensed Unity software installed. Consequently, any Asset may only be used at particular Site or on computers assigned to END-USER’s employees employed at the same Site and may only be moved to another Site subject to prior written approval from Licensor. THIS CLAUSE 2.3 DOES NOT APPLY TO ASSETS THAT IN THE UNITY ASSET STORE ARE CATEGORIZED UNDER THE HEADING “EDITOR EXTENSIONS.”
2.4
Editor Extensions: END-USER is granted a license to install and use any Assets which are categorized in the Asset Store as “Editor Extensions” only on one (1) computer. For the avoidance of doubt, Editor Extension Assets are licensed on a per computer basis may not be shared or used concurrently on different computers.

ก็คือ ถ้าเป็น Editor Extension (ช่วยให้ Unity เก่งขึ้น) จำเป็นต้องซื้อเท่าจำนวนเครื่อง

แต่ถ้าไม่ใช่ ซื้อไปแล้วสามารถลงได้ไม่จำกัดเครื่อง ถ้า

  1. คอมพิวเตอร์อยู่ในสถานที่เดียวกัน ที่สถานที่นั้น เจ้าของคือคนซื้อ (ก็คือ ให้เจ้านายซื้ออะไรงี้ก็ใช้ในตึกได้ทุกคน)
  2. ถ้าเป็น laptop ไม่ต้องอยู่ในตึกเดียวกันก็ได้ แต่ laptop เหล่านั้น คนซื้อเป็นคนจัดหามาให้ (ก็คือประมาณว่า โน้ตบุคของบริษัทที่แจกให้ทีม)

คิดต่อ ก็แปลว่าถ้าทีมใช้ laptop ของตัวเองกันหมดแล้วไม่ได้ทำงานในตึกเดียวกันด้วย ก็จำเป็นต้องซื้อแยก (legally) นะครับ แต่ถ้าของที่ผมขายผมก็ไม่ได้แคร์เท่าไหร่ แค่ทีมเดียวกันซื้อครั้งเดียวก็โอเคแล้ว

แถมให้ว่า Editor Extension ทั้งหมดมีอะไรบ้าง

ส่วน Introloop นี้เป็น Scripting/Audio เพราะว่าเกมที่ build เสร็จแล้วก็ยังต้องใช้โค้ดนี้อยู่ถึงจะทำงานต่อได้ ไม่ใช่อำนวยความสะดวกใน editor อย่างเดียว